ÅSA BERGH OCH BOSSE SANDBERG SPELADE MÅNGA ROLLER I LÅNGSERUD
-Vilka proffs ni är, utbrast Johan Karlsson när han tackade paret Åsa Bergh och Bosse Sandberg efter deras framträdande i Långseruds Bygdegård.
Så sant han hade. Det bjöds första klassens underhållning på temat "Spela roll i livet och på scenen".
-Det är att komma "hem" att komma till, Värmland och Säfle kommun försäkrade båda och det var ju i Säffle som Åsa Berghs karriär tog fart. Hon har ju sedan vid flera tillfällen gästspelat men som artonåring "drog hon"W iväg ut i sitt musikaliska liv. Som nittonåring träffade hon sin livs musikaliske följeslagare och man Bosse Sandberg och de har sedan dess varit ett par både på scenen och i livet.
-Egentligen skaffar sig artister pianister men Bosse är mycket bredare än så, skojade Åsa vid presentationen. Bosse sökte arbete vid Säffle-Operan på sin mors inrådan men blev avskräckt av en sjungande papegoja i telefonen vid ansökan.
-Men jag for i alla fall och sedan dess har Säffle haft en del i mitt hjärta, skrattade Bo.
Kvällen bestod av två delar. Efter att ha frågat publiken om dess drömyrken och fått kanske väntade svar i lokförare,brandman,polis och flygvärdinna berättade Åsa om sina skådespelar, sång och teaterdrömmar. Hon sjöng om 50-60-70-80 pch 90-talens snabba passerande med tidstypska passager med målande beskrivningar av årstider,fest och vardag. Hela tiden fanns en fin dialog mellan scen och publik. Den gemensamma föräldrarollen för arton år sedan vände mycket på ända och besjöngs med en stillsam och vacker vaggsång. Cornelius Lasse liten blues och Min älskling är som ett tomtebloss sjöngs som duett innan Kristina Lugns dikt,Herman, tonsatt av Bosse framfördes. En Chicagodel fanns i Send in the clowns varpå Beppe Wolgers Barn är ett folk på ett finstämt sätt. Bosse visade prov på mästerligt spel där både saxofon,klarinett,tvärflöjt och "burken" fanns med. Burken ? Ja, det är musik som mestdels Bosse Sandberg själv spelat in och som "fyller på" i passande ställen. Naturligtvis fanns det sång och musik från Kristina från Duvemåla. I "Löss" sjöng och spelade och sjöng Åsa i tre roller samtidigt i rasande tempo och med stor skicklighet. Wilhelm Mobergs bok Invandrarna och Utvandrarna har betytt mycket för Åsa som läste en bit innantill innan hon sjöng gripande hemma och publiken satt andlös.Anthem ur Chess,Somewhere på svenska liksom Both sides now av Joni Mitchel följde innan Evert Taubes smycke Pepita dansar kom.
-Den har stor plats i mitt hjärta då det var auditionsången till Kristina, sade Åsa. Publiken fick extranumret Gabriellas sång och det var en perfekt avslutning på ett omväxlande, varm och proffsigt framfört program inför ett fyrtiotal personer. Eftersom Årjängsmarkanden är en realitet för Säfflefolket så bjöds det på varm och god kolsoppa.
-Gött det, sade Åsa och Hardy Börås nickade instämmande framför en välfylld tallrik. Det var den andra föreställningen av sex på en miniturné i Värmland. Även Svanskog kommer att få besök. Därefter väntar en turné i södra Sverige med det uppskattade Monica Zetterlundprogrammet.
3692 Wilhelm Mobergs bok och utvandrarna och invandrarna har betytt mycket för Åsa Berghs tolkningar och hon läste bitar ur den för publiken. 3686-3687 Temperament och action i Duvemålasångerna. 3688 Johan Karlsson framförde ett stort tack för ett proffessionellt framträdande. 3668 Bosse Sandberg var fenomenal med sina instrument, han fick även ljuva toner i en pet-flaska. 3672 "Löss" var en melodi i Kristina från Duvemåla och i det sångnumret spelade och sjöng Åsa imponerande tre roller samtidigt i snabbt tempo. 3684 Ljuvliga toner från Bosse Sandberg och hans tvärflöjt.
Kjell Olsson